Gabriëlle in Wenen

Introductieweek

Hooii!

Weer een berichtje van mij vanuit Wenen! De eerste echte week zit er bijna op. Deze week heb ik introductieweek gehad (nouja, zoveel was het ook weer niet). En afgelopen week was echt geweldig! Ik heb zo veel leuke mensen leren kennen, zoveel leuke dingen al gedaan en ik begin me hier ook steeds meer thuis te voelen.

Afgelopen week heb ik voor het eerst gekookt hier op de gang (in de gang zit een gezamenlijke keuken voor heel de verdieping) en toen heb ik ook een aantal mensen van de gang leren kennen en dat was gelijk al heel gezellig! Ook ben ik afgelopen week op school geweest en heb mij ingeschreven voor de cursussen en een schoolpas gekregen, semesterticket voor het openbaar vervoer gekocht, mij geregistreerd bij het registratiebureau (?) en een Oostenrijkse bankrekening geopend. Dat melden bij het registratiebureau ging niet helemaal zoals ik het zou willen haha. Eerst was ik te laat en waren ze al dicht (was gewend aan de NL'se openingstijden van alles ;p) en toen ik me wel kon registreren bleek ik dat ik een deel verkeerd ingevuld had (oepss). Ook heb ik nu een Oostenrijks telefoonnummer zodat ik gewoon overal internet heb, wat wel handig is aangezien een routeplanner heel handig is in zo een grote stad! Ja, dat is heel handig, maar ook niet altijd met een routeplanner ga je de goede kant op en kwamen we bijna te laat op school dinsdag, omdat we de tram in de verkeerde richting namen... Ik gebruik nog steeds mijn Nederlandse nummer voor whatsapp! Ook ben ik maandag naar een pubquiz geweest die was georganiseerd vanuit de school en dat was onwijs gezellig! Dinsdag zijn we met zn allen naar het Time Travel museum geweest in het centrum van Wenen en dat was ook erg leuk!

De erasmusgroep is ook erg leuk! Er zijn echt allemaal verschillende mensen uit verschillende landen, maar niet iedereen kan Duits of Engels, dus met een deel praat ik Engels en met een ander deel praat ik Duits. Dat is eigenlijk nog best heel moeilijk! Want met de Nederlanders uit de groep (en de Belgen op mijn gang) praat ik Nederlands en als je dan met anderen weer Engels of Duits praat is dat best lastig en haal ik alles door elkaar... Ook hebben we deze week al zelfstanding activiteiten ondernomen met een aantal van de groep. Zo ben ik met een paar de stad in geweest en ben ik vandaag met Anouk naar Schönbrunn geweest (wat is dat mooi!!). Het was vandaag trouwens heel erg mooi weer, het zonnetje scheen en het was 19(!!) graden. Ook gaan we van het weekend met 7 Erasmus studenten van school 3 dagen (van zaterdag tot maandag) naar Budapest! School begint woensdag pas en het leek ons wel leuk om daarheen te gaan. Dus zaterdagochtend vroeg met de bus mee en maandagavond weer terug. Ik heb er heel veel zin in!

Ook worden er hier in de stad veel avonden georganiseerd met feesten vanuit de Erasmus Network). Er zijn hier 2 clubs waar sowieso iedere week een feest is en waar de cocktails heel goedkoop zijn, dus iedereen gaat daar al vroeg heen omdat hoe vroeger op de avond hoe goedkoper de drankjes zijn (zoals 0,50 van 7-8u en 1,90 van 8-9u etc). Dus we zijn gisteravond met een groepje van school gegaan en later kwamen daar nog de 2 gang-genootjes uit Belgie bij en het was echt een hele gezellige avond! Het was een karaoke avond en dat was echt heel leuk.

Het koken gaat mij eigenlijk ook best goed af, tot nu toe is er nog niks echt heel verbrand geweest of heel rauw geweest, dus het valt mee ;-) . Ook nog samen met 2 anderen pannenkoeken gebakken afgelopen week en er is al 2x iemand bij mij wezen eten omdat we daarna ergens heengingen.

Komende week dus 3 daagjes naar Budapest en dan begint ook school. Ik vind het wel echt heel spannend want woensdag begint het al, maar dan beginnen we ook gelijk met stage. Ik ga stagelopen op een middelbareschool in het (denk ik) bijna meest zuidelijke puntje van Wenen. Ik heb al een kijkje genomen op de site en de school ziet er leuk uit, maar is jammer genoeg wel echt heel ver reizen (ongeveer 1 uur). Het lijkt me wel heel leuk en ik zit samen met een ander meisje van de erasmusgroep bij die school, dus het is wel fijn dat je met iemand zit die je kent. Maar vind het ook wel spannend, want dan moet je in het Duits les gaan geven aan kinderen die beter Duits kunnen dan dat jij kunt. Ik heb ook zin in de vakken maar ben ook benieuwd of het hier heel anders is qua lesgeven (zowel op de stageschool als op de PH).

Vandaag is ook eindelijk mijn pakketje aangekomen met nog de laatste spullen die ik nodig heb hier, zoals studieboeken van de HU, laatste papieren van stage in NL die ik nog moet verwerken in een verslag, het laatste deel van de kadootjes die ik van mijn oppasadresjes gehad heb en die niet meer in mijn koffer pasten en nog schoenen en wat Nederlands eten :) Oke, eigenlijk was het pakketje er gisteren als, maar als je hier een pakketje krijgt stoppen ze dat in een of andere ontvangstbox naast de brievenbussen en dan moet je met een kaartje wat in je brievenbus ligt die box openen. Maar ik wist niet hoe het werkte, en je kan zo een box maar 1 keer met de code openen en daarna gaat ie niet meer open, maar ik had hem dus per ongeluk weer dichtgedaan en toen kon die niet meer open. Dus vandaag de klantenservice moeten bellen voor een nieuwe code en gelukkig was dat geen probleem. Dus toen ik vanavond na Schönbrunn en het restaurant thuiskwam, lag er een nieuwe code in mijn brievenbus met een extra papiertje met de stappen erop geschreven wat ik moest doen (haha!). Dit keer ging het gelukkig wel goed!

Maar het is echt onwijs leuk en geweldig hier! Nu ik mensen heb leren kennen is het zoveel leuker! En dan komt het besef ook steeds meer dat ik nu echt in een onwijs gave grote stad woon en ik geniet echt van iedere dag hier en het voelt al veel langer als een week dat ik hier nu ben. En ik wil voorlopig nog niet terug naar huis hoor! (Gelukkig heb ik hier nog 4 maanden)

Oke, nu heb ik toch weer echt te veel geschreven, maar ik hoop dat jullie nu weer een beetje op de hoogte zijn :)

xxx

Reacties

Reacties

Petra

Leuk zo'n blog, zo kunnen we je thuis toch een beetje volgen. Fijn dat je t naar je zin hebt en dan jullie een leuke groep hebben. Van het weekend heel veel plezier in Budapest en dan gaat t vanaf woensdag echt beginnen. Het is zeker fijn dat jullie samen naar de stageschool gaan. Viel Spaß!
PS gelukkig dat je pakketje goed is aangekomen. Heb je ook weer wat spullen voor je kamer erbij :).

Jantje

Wat een mooi verhaal, leuk om zo op afstand mee te leven, goeie reis, geniet in Budapest, en weer veilig terug, groetjes

Marienke

Zo onwijs leuk om dit te lezen! Ben echt blij voor je dat het zo naar je zin hebt daar!

janboo

Klasse meid gaat goed hoor prima

J.F.Borgmann

Goed verhaal ze hebben je naar een goed land gestuurd Osterrich benut je tijd daar goed met je studie. Groetjes opa en een knuffel.

doris

heel erg leuk .dat je het daar naar je zien hebt.het is zeker een leuke stad.heel veel plezier.groetjes.en ook in Boedapest. dikke knuffel

Michel

Zo meid knap hoor. Kan ik daar niet stiekem komen en ook die leuke dingen doen. Ik zie dat wel zitten daar. Geniet er van. Groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!