Gabriëlle in Wenen

Alweer 2,5 week in Wenen!

Grüß Gott!

Oh wauw, nu ik dit typ ben ik alweer 2,5 week in Wenen. Wat gaat de tijd snel zeg! En het voelt alsof ik al veel langer hier ben, maar het wordt met de dag leuker en fijner hier! Ik zou zo graag alles aan iedereen willen laten zien. Niet dat ik al zo veel hier gezien heb, het tegenovergestelde juist, ik moet nog super veel zien van de stad, maar hetgeen wat ik al heb gezien is zo geweldig! Ik moet me ook iedere keer inhouden om niet per dag 100 foto’s te plaatsen op facebook. Ik heb ook al aardig veel vrienden gemaakt (vrienden maken, haha klinkt zo basisschool-achtig ;p). En ik heb ook al een aantal dingen ondernomen met een deel van de erasmusgroep. En afgelopen week is er weer best veel gebeurd. Zo ben ik afgelopen week denk ik wel 3x verdwaald in Wenen of in de metro gestapt in de verkeerde richting en daar pas na een paar haltes achterkomen ;) Zoals toen we naar de intersport gingen we er dachten te zijn, maar het eigenlijk nog een halfuur met de bus was, haha!

Afgelopen week begonschool dan echt. Ik begon op woensdag met stage en dat was eigenlijk best welleuk! Ik vond het van tevoren wel super spannend, want ik ging daar samen meteen ander meisje uit de Erasmus-groep heen, maar ik had haar eigenlijk nognauwelijks gesproken en ook een nieuwe school, die best wel ver van mijn kameraf is, de angst om te laat te komen en iedereen spreekt veel beter Duits danik. Maar het viel allemaal best wel mee! We waren net aan op tijd gekomen (file…)en mijn stagebegeleider is echt heel erg aardig (net als degene met wie ik opdie stageschool zit) en de school is voor Oostenrijkse begrippen redelijkmodern, want ze hebben al in een aantal lokalen digiborden en in de anderelokalen nog krijtborden (!), maar voor Nederlandse begrippen is het niet echtmodern. Maar de school ziet er heel gezellig uit, maar wel totaal anders dan inNL. Ik loop stage op een NMS (Neue Mittelschule, klas 1 t/m 4) en bij 2 1eklassen (vergelijkbaar met onze groep 7). En de leerlingen zitten de hele dagin hetzelfde lokaal en de leraren wisselen ieder uur, maar dit vond ik niet zoraar, want dat ik had ik vorig jaar al gezien toen ik op een school inDuitsland was. Maar er waren wel een aantal dingen wat echt voor mij super raarwas, maar voor hier heel normaal. Dat is dat leerlingen voor de les hunschoenen uitdoen en op slippers lopen in de klas en dat er in de klas altijd 2docenten zijn en die ook samen een les geven. Volgende week gaan we nog eenweekje observeren en de week daarna de eerste les geven (aahhh!!) Die middaghad ik ook mijn eerste echt les op de PH en dat was ‘Medien- und Informationzkompetenz’ en ik vond deze les eigenlijk een beetje saai… Ik weet niet of dat komt doordat ik moe was van stage of dat het echt saai was (ookal denk ik dat eerste). En vrijdag had ik mijn tweede les ‘Gemeinsam Lernen –Interkulturelle Kompetenz in europäischen Klassenzimmern’ (mega lange naam,maar gaat over onderwijs in europa) en die was echt onwijs leuk! De vrouw die die les geeft was onwijs enthousiast over alles en we hebben wat rollenspellengedaan die je ook in je lessen kan gebruiken. In het begin een beetjeongemakkelijk, maar nadat iedereen enthousiast mee deet was het echt heel leuk!Ook heb ik voor beide vakken al huiswerk, maar dat stelt echt helemaal niksvoor J Maar dat vind ik niet zo erg hoor!

Ook zijn we van de week met een groepje gezellig tapas gaan eten en doordat je zoveel met elkaar doet leer je elkaar steeds beter kennen en word het steeds leuker. En ik ben nog eenkeer naar de Ikea geweest, voor wat spullen voor in mijn kamer. En vrijdag naschool ben ik met een Baukje nog even de stad ingegaan omdat we nog kaartenmoesten kopen en ik theedoeken moest kopen, want met 1 red je het niet zo lang. Alleen ik kon nergens, maar dan ook nergens (ook niet in de Ikea, maar dat ligtdenk ik aan mezelf) theedoeken vinden hier in Wenen? Dus na het kaarten kopennog even naar de Ringstraße geweest. En in de avond ben ik naar Bea gegaan (die woont een paar verdiepingen boven mij) en daar kwamen nog een aantal anderenuit de groep heen en toen hebben we gezellig spelletjes gedaan. Eerst wilden wenaar de Erasmus welcome-party, maar na woensdag had ik voor even wel genoegpartys gehad haha!

Gisteren hebben we een free-walkingtour gedaan in Wenen om toch wat te horen over de stad en wat te zien. Want ik heb eigenlijk nog helemaal niet veel gezien in de stad. Oke, ikheb wel veel gezien maar ik ben in nog geen enkel museum geweest (Ik ben wel in het Timetravel museum geweest, maar dat was georganiseerd door de school). Maardat was erg leuk! En het is zulk lekker weer hier! Gisteren was het 20 graden en volle zon :) Ik heb dus niks te klagen! En gisteravond heb ik ruim 2 uur geskyped met Sanne en Anne. Het was de finale van Wie is de Mol en toen ging ik die live meekijken via skype en ook nog even bijgekletst! Wat ben ik blij dat skype bestaat J

Vanmiddag ga ik nog met 3vrienden naar de Donau en daarna met zn allen koken en vanavond nog gezelligwat drinken! Oh en het koken gaat nog steeds prima. Gister voor het eerst eenwat uitgebreidere maaltijd gekookt, pasta met saus J Een keer wat anders dan vissticks, diepvriesgroenten en aardappels haha! Maar het vervelende is wel dat de keuken afgelopen vrijdag schoongemaakt/gerepareerd (?) zou worden en de deur zit nog steeds op slot en moeten we dus iedere keer naar een andere verdieping om daar te koken… Dus hopelijk als de mensen morgen weer gaan werken dat de deur dan weer open is en we weer op onze eigen verdieping kunnen koken! Want nu moeten we de hele tijd met onze doos met spullen verhuizen… En afgelopen week maakte ik ook kennis met de manier waarop de Oostenrijkers (of is het iets typisch Weens?) de tijd zeggen. Ze zeggen de tijd als het kwart voor is zeggen ze 'dreiviertel zwei' en dat is dan kwart voor 2 (of was het nou kwart voor drie? haha!). En dat is echt een beetje verwarrend! En ook kan ik nu eindelijk mijn kaartje ophangen aan mijn prikbord :) En moet ik mijn fotoslinger nog ophangen (alweer), want die was naar beneden gevallen en zit nu helemaal in de knoop :(

Oke, ik spring echt te veel van de hak op de tak haha! Maarja er valt gewoon zo veel te vertellen en zoveel wat ik wil delen, dus ja ;p

Morgen heb ik weer 2nieuwe vakken ‘Deutschkurs’ en ‘Landeskunde’, dus ik ben benieuwd! Nu snel even omkleden, mijn was opruimen (jaa, deze keer was mijn was in de droger in(bijna) 1x helemaal droog!) en straks naar de Donau!

Tschüss!

Reacties

Reacties

Petra

????..haha je maakt wat mee daar in Wenen. Maar t is erg leuk om zo je avonturen en verhalen te kunnen volgen. Veel plezier! ????.

doris

fijn bedankt voor je leuke bericht.zo blijven we op de hoogte.we gaan ook steeds meer wennen aan het idee dat jij daar in Oostenrijk bent.heb je al de prater gezien ???groetjes en en dikke knuffel

janboo

Heel fijn meid hoor al alles loopt goed je kan met jr telefoon toch de weg zoeken
Is toch ook Tom Tom ik vind het fijn dat je alles goed af gaat dus da's goed
Helle fijne dagen die snel voorbij gaan
Is met zoveel contacten gaat van zelf groetjes meid en veel plezier

bas en Elin

Klinkt leuk Gabriëlle. Ik mis je wel (Bas).
Veel plezier nog.

Opa Joop

Gabriëlle ik geloof vast dat je tijd te kort komt maar beter druk dan dat je je verveeld.
Zo te lezen is de tijd dat je daar bent voor dat je het weet voorbij.
Leuk om te lezen van verschillende dingen bijvoorbeeld voordat de leerlingen de klas in mogen schoenen uit en slippers aan 's lands wijs 's lands eer.
Gabriëlle veel groetjes dikke kus en 'n knuffel. Groetjes Opa Joop

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!